Je hebt de hele dag gezond gegeten, je bent trots op jezelf en voelt je goed! Als het tijd is om te koken kies je ook weer voor de juiste producten en ben je op de gezonde tour.

Eetbuien als je ‘s avonds gaat ontspannen

Na alle drukte op je werk, plof je na het eten op de bank om lekker te Netflixen. Na een half uurtje begint er iets te knagen, je hebt eigenlijk wel trek in iets lekkers. Er ligt nog een reep chocola in de kast. Je zit zo in je serie dat er van die reep nog waar weinig over is. Oeps! 

Een uurtje later (je zit nog steeds op dezelfde plek 😉 ) word je wat onrustig. Je loopt naar de keuken en pakt een zak chips. Je besluit er maar een paar te nemen. Moet je al lachen? Dit lukt bijna niemand, maar de goede intenties zijn er in ieder geval. Een halve zak chips later besluit je deze weg te leggen. Verstandig als je bent leg je de zak niet naast je op de bank, maar loop je terug naar de keuken.

Eetbuien zijn een gewoonte geworden

Herkenbaar? Je wilt heel graag goed voor jezelf zorgen en gezond leven en toch kom je niet van die eetbuien af. 

Je hebt te maken met vastgeroeste patronen, je bent gewend om op bepaalde momenten of bij bepaalde emoties naar ongezond voedsel te grijpen. Het kost inspanning om deze patronen te doorbreken, maar het is zeker mogelijk. 

Het voorkomen van eetbuien

Ben jij bereid om je best te doen voor een gezondere leefstijl, waardoor je lekkerder in je vel komt te zitten? 

Met de volgende tips kun je alvast aan de slag gaan:

  1. Ga na waar de eetbuien vandaan komen. Ben je misschien niet blij met je baan? Zijn er dingen die je niet verwerkt hebt? Heb je behoefte aan gezelschap? Het antwoord is niet altijd zo simpel te vinden, maar als je eenmaal weet waar die eetbuien vandaan komen, kun je hier actie op ondernemen en is de eerste stap in de goede richting gezet. 
  2. Zet een timer op 3 minuten voordat je een snack pakt. Bedenk waarom je die snack zo graag wilt en weeg de voor- en nadelen van het eten van die snack tegen elkaar af. Na die 3 minuten is de kans een stuk groter geworden dat jij die snack niet neemt. Simpelweg omdat je beseft dat je fysiek helemaal geen honger hebt, of omdat je bijvoorbeeld besluit voor een gezondere snack te gaan. 
  3. Schrijf op wat je tijdens een vorige eetbui allemaal hebt gegeten en bereken hoeveel calorieën dat in totaal bevat. De kans is groot dat je schrik van dit getal. In het voorbeeld hierboven kom je al op ruim 1000 calorieën uit. Dat is de helft van wat een gemiddelde vrouw aan energie nodig heeft. Het resultaat van die 1000 calorieën extra is overgewicht óf een tekort aan voedingsstoffen. Kies jij maar 🙂

Conclusie

Wil jij weer lekker in je vel zitten en je fit en energiek voelen? Ga dan allereerst eens met bovenstaande tips aan de slag om af te komen van jouw eetbuien. Zorg er ook voor dat je voldoende eet gedurende de dag zodat je die eetbuien gemakkelijker aan kan. Als die eenmaal onder controle zijn, kun je je gaan richten op het kwijtraken van kilo’s. 

Stok achter de deur nodig?

Wil jij serieus aan de slag met jouw persoonlijke doel? Vind je het fijn om een stok achter de deur te hebben, te onderzoeken wat er in jouw leefstijl verbeterd kan worden en dit voor eens en voor altijd te veranderen? Ik help je er met alle liefde mee, want ik weet uit eigen ervaring hoe fijn het is om van eetbuien af te komen en een gezonde relatie met eten te hebben.