Een week wintersport, dat is ultiem genieten voor veel mensen! Lekker veel buiten zijn, als het meezit een heerlijk zonnetje op je gezicht, maar sowieso lekker in de buitenlucht actief zijn.

Voordelen van buiten zijn

Super gezond, want tijd doorbrengen in de buitenlucht leidt tot een lager stressniveau en het verbetert je hersenfuncties. En als de zon schijnt doe je ook nog eens een flinke dosis vitamine D op. Dat kunnen we goed gebruiken, want bij velen van ons is de voorraad aardig op aan het raken in deze tijd van het jaar. Het is aan te raden ongeveer 15 minuten onbeschermd van de zon te genieten.

Ongezond eten en drinken

Het ontspannen gevoel en daarbij het actieve gedeelte van een wintersport zijn natuurlijk ook goed voor je gezondheid, dat spreekt voor zich. Toch is er een belangrijk onderdeel van de wintersport dat duidelijk minder goed voor je is: het eten en drinken. Het lijkt wel of je op de piste alleen schnitzels met patat, curryworsten en gebakken aardappelen met spek kunt bestellen. En hoe lekker is het om dat weg te spoelen met een halve liter bier of een groot glas frisdrank? Kan dat niet anders? Natuurlijk kan dat!

Tips om iets gezonder te genieten

Een salade staat bijna altijd wel op de kaart, maar na een hele ochtend geskied te hebben komt het in eerste instantie niet in je op om dit te bestellen. Die schnitzel met patat schreeuwt naar je om met jou mee te mogen 🙂
Skiën doe je over het algemeen niet alleen. En hoe gezellig is het om eten met elkaar te delen?! Je kan dus een schnitzel met patat en een salade bestellen en dit met z’n tweeën opeten. Goed idee, toch? Zo heb je die heerlijke ongezonde hap (die ook wel een beetje bij de wintersport hoort) en een portie groenten. En als je het écht goed wilt aanpakken, vraag dan of je de dressing naast je salade gereserveerd kan krijgen, dan kun je zelf bepalen hoeveel je eroverheen doet. 

Daarnaast is het nog een idee om een klein rugzakje mee te nemen met daarin een flesje water en wat verantwoorde tussendoortjes zoals wat ongezouten noten, een appel of wat gedroogd fruit. Moet jij eens opletten hoe hard jij die berg afgaat na de lunch 🙂